es Queixes i suggeriments |  es Otros idiomas

O.M.I.C. Oficina Municipal d’informació al Consumidor

OMIC

Què és l'OMIC?

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), és un nou servici públic totalment gratuït d’informació, ajuda i orientació, destinat als consumidors i usuaris ubicats en la ciutat de Torrent, perquè puguen exercir adequadament els seus drets bàsics com a consumidors.

La normativa de protecció als consumidors i usuaris es basa en un concepte de consumidor o usuari que és un poc diferent de la noció comuna del terme. Segons la legislació que protegix els nostres drets, consumidor o usuari és qualsevol persona que adquirix, utilitza o fa ús d’algun producte o servici, sempre que ho faça com a destinatari final. Per exemple, qui compra una pastilla de sabó per a llavar-se és un consumidor i qui utilitza el transport públic per a anar al treball és un usuari. Si els productes o servicis són adquirits per persones o empreses per a ser incorporats a processos de producció, transformació, comercialització o prestació de servicis a tercers, estes persones o empreses no són considerades legalment com a consumidors. Per exemple, la persona que compra llet per a fabricar pastissos i vendre’ls en la seua pastisseria no és un consumidor i l’empresa que utilitza un tren per a transportar les seues mercaderies no és un usuari.

On es troba?

C/ Mariano Puig Yago, 8
46900 Torrent
Tel.: 96 111 18 58
Fax: 96 129 53 77
E-mail: omic@torrent.es

Quins servicis oferix?

Rep i gestiona queixes, reclamacions i denúncies dels consumidors davant de les persones i/o organismes corresponents.
Fa, en els casos en què es considera oportú, actes de mediació entre el consumidor i el comerciant o productor de béns i servicis objecte de la reclamació.
Forma i educa els consumidors en els temes referits al consum de béns o la utilització de servicis per mitjà de campanyes divulgatives, publicacions, jornades, etc.
Inspecció dels béns, productes i servicis d’ús i consum comú, ordinari i generalitzat.
En general, garantix la defensa dels interessos i dels drets dels consumidors protegint la seua salut, seguretat i legítims interessos econòmics.

Qui pot reclamar?

Poden reclamar les persones físiques i també les jurídiques (associacions professionals, comunitats de veïns, etcètera) que adquirisquen alguna cosa o utilitzen algun servici per al seu propi consum, utilització, profit o ús.

Quan reclamar?

Quan compre un article o utilitze un servici que lesione:

  • La salut o la seguretat
  • Els interessos econòmics
  • O li produïsca un perjuí.

Com reclamar?

  • Personalment
  • Per escrit

Tot pel registre d’entrada de l’Ajuntament

L'arbitratge de consum

L’ arbitratge de consum és un procediment per a solucionar controvèrsies entre consumidors i empresaris o professionals, sense necessitat d’acudir als tribunals ordinaris de justícia. L’arbitratge de consum és:

Gratuït Privat Voluntari Igualitari

Senzill Executiu Àgil Parcipitatiu

És el sistema de resolució de les reclamacions en matèria de consum previst en l’article 31 de l’Estatut de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana i el regula el Reial Decret 636/1993.

Els avantatges que oferix són els següents:

  • El distintiu oficial que exhibixen les empreses o professionals adherits a este sistema oferix als clients una garantia afegida sobre els seus productes o servicis.
  • Afavorir el diàleg i la confiança amb els clients, els quals, en cas de desacord, poden utilitzar este sistema.
  • Evita plets llargs i costosos.
  • Dóna suport a la imatge de prestigi de les empreses o professionals, alhora que propicia la seua selecció per part dels consumidors.
  • La composició del Col·legi Arbitral és tripartita: administració, consumidors i sector empresarial. És a dir, que els interessos, tant dels empresaris o professionals com dels consumidors, estaran representats en la mateixa Junta Arbitral.
  • Benefici de la publicitat institucional a favor de les empreses i professionals adherits al Sistema Arbitral de Consum.
  • És debades. En el cas de litigi, no s’originaren costos per a cap de les parts.
  • El resultat de l’arbitratge de consum es produïx abans de quatre mesos des de la designació del Col·legi Arbitral.
  • La resolució de l’arbitratge s’arreplega per escrit i és de compliment obligat per a les parts.

L'arbitratge s'ha de fer en:

Junta Arbitral de Consum de la Comunitat Valenciana

[llamando al 012 para saber la ubicación]

O bé, en la mateixa Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de la població. En qualsevol d’estos organismes es faran les gestions per a solucionar el problema i evitar, si és possible, l’arbitratge.

Si este és necessari, ha de formalitzar-se la reclamació per escrit davant de la Junta Arbitral corresponent, i sol·licitar la realització de l’arbitratge.

La Junta Arbitral rep les parts i intenta que arriben a un acord satisfactori.

El resultat de l’arbitratge s’ha de reflectir per escrit i és de compliment obligatori per a les parts (caràcter vinculant i executiu).

El sistema d’arbitratge de reclamacions de consum és vàlid per a resoldre totes aquelles reclamacions en què no concórreguen intoxicació, lesió o mort, ni hi haja indicis racionals de delicte.

Les normes aplicables d’este òrgan són el Reial Decret 636/1993, de 3 de maig, del Govern de la Nació pel qual es regula el sistema arbitral de consum (Butlletí Oficial de l’Estat.OE-del 21-5-1993, núm.121, (p. 154001) modificat el 15 de Febrer de 2008.